Start | LCHF-mat | Grönsaker – ät hur mycket du vill om du väljer rätt

Grönsaker – ät hur mycket du vill om du väljer rätt

Rätt grönsaker kan du äta i valfri mängd när du äter LCHFGrönsaker hör givetvis hemma på tallriken när man äter enligt LCHF. Det viktiga är att välja rätt sorts grönsaker, då kan du äta hur mycket grönsaker du vill. Men det gäller att välja rätt då det finns grönsaker som har höga halter av kolhydrater.

Några enkla tumregler är:

  • Välj grönsaker som växer ovan jord
  • Välj gärna bladgrönsaker som olika sorters sallad
  • Röda grönsaker har mer kolhydrater (de är sötare) och bör ätas med försiktighet
  • Undvik rotfrukter – de kan ätas ibland i mindre mängder då de ofta innehåller en hög halt av stärkelse

Exempel på bra grönsaker är:

  • Blomkål
  • Broccoli
  • Squash
  • Haricot Verts
  • Sparris
  • Vitkål
  • Aubergine
  • Svamp
  • Gurka
  • Sallad
  • Spenat
  • Avocado
  • Olika sorters kål, som t.ex. vitkål, rödkål och brysselkål

Det finns många färdiga grönsaksblandingar i frysdisken som har lågt kolhydratinnehåll. De är alltid bra att ha hemma i frysen för att ha till maten istället för pasta, ris eller potatis.  Det finns också många frysta grönsaker som t.ex. sparris och haricot verts som också är bra att ha hemma.

Näringsdatabasen Fineli.fi har en bra lista över de grönsaker som innehåller minst kolhydrater per 100 gram.